Hei kjære lesere!
Nå begynner man å
bli litt mere rutinert til å skrive slike blogginnlegg. Denne her
gangen skal jeg skrive om bruk av interaktive tavler i undervisning.
Jeg har aldri undervist med et slikt hjelpemiddel før, men kjenner
noen som har det. Derfor så har jeg drevet å mast på vedkommende
om å få tips til å bruke interaktive tavler i undervisningen.
En interaktiv tavle
er en kombinasjon av egenskapene til et whiteboard og en mye større
dataskjerm som vi vanligvis er vant til. Nå kan det meste forgå
foran på tavla og ikke gjemt bak en dataskjerm. Interaktive tavler
er forsåvidt noe nytt som har kommet i skolen. Det er flere skoler
som har tatt det i bruk, men det er fortsatt en del skoler som ikke
har et slikt hjelpemiddel tilgjengelig i klasserommet ennå. Det er
vel ikke lenge til at de fleste lærere har tilgang til å bruke
dette i sin undervisning.
I følge læreplanen skal elevene både kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, kunne lese og regne og bruke digitale verktøy. Når elevene bruker en interaktiv tavle i undervisningen så oppnår de disse kravene som står i læreplanverket. Elevene kan bruke denne tavlen til å skrive ulike tekster, der de og kan bruke ulike farger på tekstene sine som da gjør oppgaven morsommere. De kan også jobbe sammen med ulike tekstoppgaver der flere kan skrive samtidig. Tekstene kan de lese høyt for resten av klassen og dermed øve seg på lese og holde muntlige framlegg. Generelt kan alle tavler brukes til å skrive opp ulike regnestykker, men med en interaktiv tavle kan de gjøre ulike matematiske oppgaver gjennom ulike programmer. Ved å bruke interaktiv tavler i undervisningen vil elevene få læring i å bruke digitale verktøy. Der de får prøvd seg på programvarer, evt internett osv. Dette kan virke veldig motiverende som da igjen skaper læreglede hos elevene.
Det at elevene kan
gjøre noe annet enn å bare skrive og tegne på en vanlig tavle gjør
lysten til å lære på skolen mye større, de kan jobbe individuelt
eller i grupper. De kan bruke ulike trykk-og dra funksjoner som gjør
oppgavene mere praktisk og spennende. Flere elever sliter på skolen
og synes ulike fag er vanskelige eller kjedelige, derfor er dette et
veldig motiverende hjelpemiddel for de svakeste elevene. For mange av de svake elevene er veldig gode i mere praktiskløste oppgaver og det er godt mulig å gjøre nå praktisk ut av interaktive tavler.
I denne videosnutten
forteller Christian Bøhn om interaktive tavler på barnetrinnet.
Her sier han at
interaktive tavler er en digitalisering av en helt vanlig tavle. Det
som gjør denne tavlen så annerledes er at den kan utføre mange ulike oppgaver som kan lagres og ta vare på til senere, dette er noe vi ikke kan gjøre med en ordinær grønn tavle. Med dette
hjelpemiddelet kan det lastes ned gratise oppgaver fra
www.lotus123.no og programmene
vil ikke være avhengig av internettilgang når det først er lastet
ned. Han sier at læreren har mere kontroll, de ser nå hva elevene
gjør. Dette kunne være vanskelige før når elevene satt bak hver sin
datamaskin.
Kilder:
- Bjanø,Vibeke, Tonje Hilde Giæver,Monica Johannesen,Leikny Øgrim (2009)Didiktikk. Digital kompetanse i praktisk undervisning. 2. utgave. Fagbokforlaget. Oslo
- http://www.youtube.com/watch?v=jsHTgu4HRxw (Hentet: 28.09.12)
~ Ciao ~
Hei Lill!
SvarSlettJeg tror også at de interaktive tavlene kan virke motiverende hvis de brukes på riktig måte. Fin blogg :)
Hei Lill!
SvarSlettJeg er enig i at interaktive tavler har mange bruksmuligheter som du skriver, og kan brukes mye i undervisningen hvis du brukes rett. Jeg synes også videosnutten du har lagt ved av Christian Bøhn var veldig interessant!