fredag 26. oktober 2012

Vurdering av et pedagogisk spill: Josefine, bamseakutten


"Josefine heter jeg, vil du leke med meg.
Skal vi pusle et spill? Du får gjøre som du vil.
Skal vi ri på en hest eller gå på en fest?
Kanskje hvile oss litt, kom å bli med meg på cd-rommet mitt".


Ny runde med blogging og nå skal jeg skrive om et pedagogisk dataspill. Teksten ovenfor er introsangen til Josefinespillene, kjenner dere igjen den? Med en gang jeg hører sangen så får jeg den på hjernen og da sitter den i en ganske lenge. Jeg tror det første Josefine spillet kom sent på 90-tallet om jeg ikke husker helt feil og da det kom ut var jeg litt for gammel til å spille det, men jeg syntes det var så morsomt allikevel. Jeg vet at flere barnehager og skoler bruker spillet i undervisningen sin og det synes jeg er utrolig bra. Nedenfor ser dere en film som viser litt i fra spillet «Josefine – Bamseakutten»





Om spillet:

Spillet går ut på at elvene skal få leke doktor sammen med Josefine og doktor Bjørn. Spillet består av fem forskjellige minispill der ulike oppgaver skal løses. Et eksempel er at elevene skal peke ut den farligste situasjonen av to hendelser. Spillet har tre vanskelighetsgrader, der antall svaralternativer går etter nivå. Josefine forklarer godt hva som skal gjøres i spillet og hun forteller og gir god informasjon og ulike ting elevene burde vite om.

                                                                                                             www.vg.no

Vurdering:

Nå når jeg skal vurdere dette spillet bruke jeg noen av vurderingskriteriene fra didiktikk boka. Målet med spillet er at elvene skal se at det utgjør en forskjell når det gjelder kunnskap om førstehjelp. La elevene forstå at man kan hjelpe om en elev har skadet seg på fotballbanen i gymtimen eller skåret seg i sløydtimen. Mange av elevene tenker at dette er lærerens oppgave, men av og til kan tid være avgjørende og da kan det være greit om læreren får litt hjelp fra elevene. Spillet er for aldersgruppen 6-12 år, men etter egne erfaringer så vil jeg sette det til 6-10 år. Spillet er enkelt og består av fem minispill og lite med animasjon, mest stillbilder. Derfor kan spillet bli litt kjedlig for de eldste.

Motivasjonen i spillet er ved å gi elevene belønning av medaljer når de klarer det. Det å kunne bruke timene til å spille i stede for å sitte med læreboka er en motivasjon i seg selv for elevene. Men selvfølgelig må spillet ha en effekt for å være motiverende. Det som er greit med spillet er at det er enkelt å forstå, så det innebærer at elevene kan jobbe på egenhånd uten at læreren trenger å gjøre så mye. De elevene som har veldig lite kjennskap til førstehjelp og kanskje ikke er så pratiske av seg vil kanskje trenge litt hjelp, men Josefine er veldig god til å forklare spillet. Selv om ikke aktiviteten styres av læreren, så mener jeg at læreren kan starte timen med å snakke litt om førstehjelp og av slutte timen med at elevne kan reflektere over hva de har jobbet med og hva de har lært i timen.

Josefine spillene kan lastes ned gratis, men da får man bare tilgang til bare et spill og resten må man betale for. Kjøper skolen spillet f.eks via www.cdon.no så koster spillene mellom 50kr og 100kr. Hvis spillene blir behandlet pent så vil jeg si dette er en rimelig investering i elevenes læring. Når jeg blir ferdig utdannet og forhåpentligvis får meg arbeid så vil jeg helt klart bruke disse spillene min undervisning. Jeg kunne tenke meg at elevene bruker det ganske ofte for det finnes flere utgaver av Josefinespillene, alt fra bokstavlæring til trafikkopplæring. 

                                                                                           www.barnevakten.no

Konklusjon:

Jeg synes det er helt utrolig at det spillet jeg elsket når jeg var liten eksisterer nå i dag, bare at det er i mange flere utgaver. Det sies at elevene lærer best gjennom lek og moro, men og at de må også lære å overkomme hindringer i livet, fordi livet er ikke bare en lek! Ved at elevene bruker Josefine spillet i timene så lærer de gjennom lek og moro, men de får og et innblikk i hverdagen. Spillet koster penger, men jeg synes dette er en billig pris for så mye læring! Skolen trenger ikke å handle inn alle spillene, men ha et lite utvalg som passer for alle, slik at alle kan få prestere og utfordre seg selv på ulike områder. Når jeg spilte spille før jeg skulle vurdere det så var det veldig enkelt for min del, men jeg fikk noen «WOW» opplevelser, fordi det var noe jeg ikke var helt klar over. Derfor vil jeg si at spillet kan fungere ved å friske opp minnet til alle! Veldig bra spill, men hadde vært mye bedre om det hadde vært animasjon og ikke bare stillbilder. Det er læring i spillet!

Kilder:

Bjarnø, Vibeke m.fl.(2009) DidIKTikk. Digital kompetanse i praktisk undervisning. 2.utgave. Bergen: Fagbokforlaget.

Josefine spillene på cdone.com. (Hentet 26.10.12)
Youtube filmen. (Hentet: 26.10.12)

5 kommentarer:

  1. Hei, da skal jeg prøve å komme med en konstruktiv tilbakemelding på bloggen din, slik vi fikk beskjed om i oppgaven vår. Jeg synes du skriver lett og godt om et artig spill. Dette spillet kjenner jeg litt fra før, ikke fra skolen, men mine tre barn har selv brukt dette spillet. Som du skriver her så er dette et spill der elevene kan lære gjennom leik og moro. Fint at du har med en videosnutt.......takk for tipset om å ha med det i bloggen, fint at du viste meg hvordan jeg skulle sette inn videoen :-)

    SvarSlett
  2. Hei, du den sangen, den husker jeg enda. Lenge siden mine barn spilte josefine, men som du sier, den setter seg fast på hjernen ja. Helt enig med deg at dette er fine spill, og barna kan lære mye ut av disse.Synes du har skrevet godt om spillet og argumentert godt at disse spillene kan finnes på skolene.De får leke og lære, noe som er viktig. Som du skriver, vil de lære flere av målene i LK06. Godt jobba

    SvarSlett
  3. Hei.
    Jeg husker også dette spillet fra de siste årene mine på barneskolen. Vi hadde en pc på klasserommet, og hvis vi var ferdig med en oppgaven tidlig, fikk vi lov å spille Josefine. Selv om vi kanskje var litt stor, var det superspennende og en veldig fin premie, synes vi da. Det er lenge siden jeg har spilt Josefine nå, men jeg har sett det du har skrevet, og synes du beskriver spillet godt. Jeg liker det også, fordi det er et såpass snilt spill. Josefinespillene er et godt eksempel på at spill ikke må inneholde vold og blod for at barn skal like det. Jeg håper å kunne se spillet i bruk når jeg skal ut i skolen etterhvert. Fin blogg!

    SvarSlett
  4. Hei Lill Mari! Jeg synes du gir en god vurdering av Josefine spillet. Mange har vel vokst opp med dette spillet, og det er nok en grunn til at det enda brukes i skolen og hjemme. Ut i fra det du skriver er dette et spill jeg helt klart ville brukt hos mine framtdige elever både som variasjon, motivasjon og læring. Du gir et godt innblikk i mulighetene med spillet, og jeg var ikke klar over at det fantes Josefinespill for førstehjelp og trafikk. Godt skrevet!

    SvarSlett
  5. Tusen takk, alle sammen for fine tilbakemeldinger. Jeg synes det er flott at det ikke er bare meg som synes disse spillene er brae pedagogisk spill i skolen.

    Og Mari, det er jo utrolig bra at et slik spill som Josefine har klart å lage et så godt læringsmiddel når det gjelder trafikk og førstehjelp! Det er jo så utrolig viktig å kunne for barna, men kanskje de mest krevene temaene å undervise i.

    SvarSlett